آمپ
پنجشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۴۱ ب.ظ
خیلی از مردم رو میبینیم که چیزهایی میگن مثل: مطمئن شو گین آمپت خیلی بالا نیست یا گین آمپت رو بیار پایین یا ...
تنظیم گین روی آمپ تنظیم ولوم صدا نیست.
تنظیم گین روی آمپ برای تنظیم کردن یا match کردن ولتاژ خروجیه هد یونیت و ولتاژ ورودیه آمپ هست.
بعضی آمپها ولتاژ ورودی بیشتری دارن بعضی ولتاژ ورودی کمتری .
شما از تنظیم گین استفاده میکنید تا از clipp شدن سیگنال جلوگیری کنید یا اینکه یه سیگنال بدون clipp و تمیز رو به خروجی آمپ بفرستید.
بعضی هد یونیتها ولتاژ خروجی (pre out) زیادی دارن و بعضی دیگه ولتاژ خروجی کمتری دارن.
اگه ولتاژ خروجی هد یونیت شما زیاده و آمپ شما ولتاژ ورودیش کمه ممکنه به این نتیجه برسین که باید گین رو کمترین مقدار قرار بدین و اگه ولتاژ خروجیه هد یونیت شما کم و ولتاژ ورودی آمپ شما زیاده ممکنه مجبور بشین که گین رو روی بیشترین حالت بذارید.
ولی برای تنظیم دقیق گین شما باید از ولتمتر استفاده کنید که در انتهای این قسمت توضیح داده میشه.
شما باید بدونید که ولوم رو فقط از روی هد یونیت باید تنظیم کنید نه از روی آمپ.
اگه میبینید که سابتون سیگنال رو میبره یا دچار clipping میشه باید 2 چیز رو چک کنید. آیا گین برای ولومی که شما آهنگ گوش میدید زیاده یا اینکه ولومی که موزیک گوش میدید برای ولتاژ ورودیه آمپ بیش از حد زیاده؟
مثال:
هد یونیت پاناسونیک من تا 40 ولوم داره. و تمیز ترین سیگنال رو روی ولوم 26 میده. بعد از این با زیاد شدن ولتاژ ما دیستورشن داریم.
من معمولا روزا رو ولوم 20 رانندگی میکنم( که مسلما ولتاژ خروجی کمتری داره).
گین آمپ من تقریبا روی 6/8 مقدار کل هست چون من گین رو با سیگنال تمیزی که ولتاژ کمتری داشه تنظیم کردم.
گین باید با توجه به ولومی که شما روزانه راننگی میکنید باهاش تنظیم بشه. برای اینکه این ولومی هست که شما بیشتر ازش استفاده میکنید. شما میخواین که آمپتون یه سیگنال تمیز رو بگیره و از اونور یه سیگنال تمیز و clipp نشده رو روی یه ولوم خاصی بهتون بده.
مثلا فکر کنید که شما تمیزترین سیگنالتون روی 20 از 40 هست و شما آمپتون رو با توجه به این ولوم تنظیم کردین و شما میخواین یه ذره ولوم رو بالا ببرین مثلا روی 30 اینطوری ریسک منفجر کردن سابتون زیادتر میشه نه به خاطر اینکه سابتون نمیتونه این توان رو تحمل کنه بلکه دقیقا به خاطر همون 10 کلیک ولوم. به خاطر اینکه ولتاژ خروجی clipp شدتون بیشتره و این ولتاژ کلیپ شده توسط آمپ به ساب منتقل میشه ولتاژ کلیپ شده باعث ایجاد حرارت میشه و حرارت باعث ذوب شدن کویل های اسپیکر میشه.
اگه آمپ شما زیادی قویه مثلا یه ساب 100 وات پیک و یه آمپ 3000 وات پیک دارین فقط با کم کردن گین نمیتونین از سابتون محافظت کنید چون شما گین رو فقط برای match کردن خروجی هد یونیت و ورودی آمپ تنظیم میکنید بلکه باید مختون رو به کار بگیرید و حواستون به ولوم هد یونیت باشه.
اگه سابتون صدایی میده که نباید بده یا بویی میده که نباید بده لازم نیست گین رو پایین بیارین بلکه باید ولوم هد یونیت رو پایین بیارین.
و اما طریقه صحیح تنظیم گین روی آمپ:
شما باید خروجی آمپ رو با ولتمتر اندازه بگیرید با توجه به رابطه: Prms=(v^2)/R گین رو به اندازه باز کنید.
مثلا شما یه ساب 100 وات rms دارین که مقاومتش 4 اهم هست با توجه به فرمول ولتاژ دو سر ساب نباید از 20 ولت بیشتر بشه.
باید اینقدر گین رو باز کنید تاولتاژ روی 20 بیاد. البته باید level ساب یا اسپیکر رو روی ماکزیمون بزارین.
نکته اینکه موقع تنظیم گین اکولایزر ها باید flat باشm.ir-
تنظیمات Equalizers
تنظیمات Equalizers
اولین چیزی که باید در مورد Equalizer ها دونست اینه که Equalizer ها برای بلند تر کردن
صدای سیستم نیستند. این چیزیه که خیلی جاها میبینم تمام Equalizer ها رو تا ته بالا
میبرن تا صدارو زیادتر کنن.
Equalizer ها برای نرم کردن و تنظیم صدای سیستم با توجه به موزیک در حال پخشند.
بیشترین و پرمصرف ترین Equalizer ها همونایی هستن که میشناسیم که میتونن در داخل
Head-Unit به صورت Graphical یا بیرون آن و بعد از خروجی های PreAmp قرار داشته باشن.
Equalizer های Graphical:همونطوری که از اسمشون پیداست نموداری گرافیکی (با توجه به نحوه ی تنظیم) از فرکانسها
نشون میدن که بعضی هاشون تقویت شدن و بعضیهاشونم ضعیف شدن. هر میله تنظیمی
یک رنج طول موج یا فرکانس خاص رو نشون میده و تنظیم میکنه.
معمولا فرکانس های پایینتر (بم تر) در سمت چپ و فرکانسهای بالاتر در سمت راست هستند.
توجه کنید که این نمودار الکی تنظیم شده و کسی ور نداره از روش تنظیم کنه که اتفاقآ تنظیم
خوبی هم نیست. چون Vocal یا صدای خواننده در نمیاد.
Equalizer های بعضی پخش ها هم که عددی و دیجیتاله شبیه همینه.
یه نوع Equalizer دیگه هم هست که تو همین معقوله جا میشه ولی من چیز زیادی
ازش نمیدونم.
اسم این Equalizer ها Equalizer های Parametric است که خیلی حرفه ای تر از Equalizer های گرافیکیه.
چون مثل این میمونه که هر فرکانس رو تو 2 بعد بررسی بکنی.
اکولایزر الکترونیکى هم داریم که مثل گرافیکیه ... بعد از پخش نصب میشه و پهناى باند رو باVariable Resistor تغییر میدیم. (VR)
اکولایزر پارامتریک هم مشابه اکولایزر الکترونیکیبه اما طرز کارش فرق میکنه و برای تنظیم به دستگاه اندازه گیرى دقیق احتیاج هست.
Crossover هم مانند اکولایزر عمل میکنه با این تفاوت که مانع عبور فرکانس هاى نا خواسته میشه و اجازه عبور رو فقط به پهنای باند دلخواه میده.
Crossover در 2 مدل Active و Passive هست.
Active قبل از آمپ نصب میشه و آمپ فرکانس Edit شده رو تقویت میکنه و Passive بعد از آمپ نصب میشه و فرکانس تقویت شده رو Edit میکنه.
با اکولایزرهای پارامتریک هم شدت هر فرکانس را تغییر داد و هم میتوان فرکانس هر پتانسیومتر را تنظیم نمود. مثلا در یک اکولایزر گرافیکی 3 باندی شدت فرکانسهای 100 و 1000 و 10000 هرتز قابل تنظیم است ولی در یک اکولایزر پارامتریک این فرکانسها فیکس نیستند و شما میتوانید فرکانس 3300 هرتز یا هر فرکانس دلخواه دیگر را تضعیف یا تقویت کنید.
همچنین :
ماهیت حس شنوایی انسان به گونه ای است که نسبت به همه فرکانسها به یک اندازه حساس نیست. بیشترین حساسیت به باند میانی محدوده شنوایی است و حساسیت گوش نسبت به صداهای خیلی زیر و یا خیلی بم به شدت کاهش میابد به گونه ای که ( اگه درست یادم مونده باشه) حساسیت به فرکانس 20 هرتز یک صدم حساسیت به فرکانس 1000 هرتز میباشد.
فرقی که بین اکولایزرهای پارامتری و دیجیتال هست اینه که توی دیجیتال فرکانس به طور خاص مشخص شده مثلا یه همچین ترتیبی دارن5k-2K-1K--500--125-80-50
ولی توی پارامتری فرکانسها به صورت محدوده ای مشخص شده که معمولا دارای High-Mid-Low هستند که به طور مثال از 50 تا 250 رو Low پوشش میده و از 1k تا 5K رو High و این وسطارم Mid و وقتی شما low رو بالا پایین میکنید کل رنج فرکانسی پایین بالا میره و همین طور برای بقیه.
به خاطر همینه که با اکولایزرهای دیجیتالی که دارای باندهای فرکانسی مختلفی هستند بهتر صدا تنظیم میشه.